::: در حال بارگیری لطفا صبر کنید :::

نام کاربري : پسورد : يا عضويت | رمز عبور را فراموش کردم


تعداد بازدید : 64
نویسنده پیام
admin
آفلاین



ارسال‌ها: 75
عضویت: 16 /11 /1393
ماجرای برداشت 1.2 میلیارد دلاری و بحران در شرکت بازرگانی دولتی ایران
ماجرای برداشت 1.2 میلیارد دلاری و بحران در شرکت بازرگانی دولتی ایران/ حالا دیگر هم چرخ زندگی مردم می چرخد هم چرخ کاسبی آقایان!
گروه اقتصادی - رجانیوز: 1- چند سالی است که شرکت بازرگانی دولتی ایران (GTC) به بزرگترین وارد کننده کالاهای اساسی در کشور تبدیل شده است. قبل از آن شرکتهای خصوصی عمده واردات کالاهای اساسی را انجام می دادند.
2- ضعف نظارتی بانک مرکزی بر شبکه ارزی کشور باعث شد تا با تشدید تحریمهای اقتصادی و دو نرخی شدن ارز در سال 90، بانکها کل وجه کالا را قبل از گشایش اعتبارات اسنادی (ال سی) دریافت کنند. این راهکار جدید بانکها باعث فشار نقدینگی به وارد کنندگان کالاهای اساسی شد. قبل از آن تجار با 10 درصد مبلغ کالا گشایش ال سی میکردند. در نتیجه همه حذف شدند جز مدلل، شرکت بازرگانی دولتی ایران و البته اتکا!
3- شرکت بازرگانی دولتی ایران نقش مهمی در واردات کالاهای اساسی در دهه هفتاد داشت. جی تی سی همواره جزو بزرگترین بدهکاران بانکی کشور بوده که طبق اصل 44 باید خصوصی میشد. اما به لطف تحریمها، سیاست بانکها و احتمالا انگیزه سیاسی اقتصادی برخی مسئولین، این شرکت مجددا به فعالیت اقتصادی بازگشت.
4- با تشکیل ستاد تدابیر ویژه در سال 86، دست دولت دهم و اکنون یازدهم برای دور زدن مصوبات مجلس باز شد. این ستاد که برای دور زدن تحریمها ایجاد شده بود، تدریجا به محلی برای دور زدن مقررات کشور و در واقع قانونمندکردن تخلفات دولتی تبدیل شد. برداشت از صندوق توسعه ملی به میزان 12 هزار میلیارد تومان در دولت قبل و تقریبا به همین میزان در سال اول دولت یازدهم از دست پختهای همین ستاد است. به همین ترتیب ارائه تسهیلات ارزی کلان از محل منابع ارزی بانک مرکزی به شرکتهای دولتی نظیر نیکو و جی تی سی نیز که برخلاف مقررات کشور است، از همین طریق کارسازی شده است. این البته اخباری است که در سایتها رسانه ای شده و عمق تخلفات قانونمند در ستاد تدابیر به دلیل طبقه بندی بی مورد مصوبات آن مشخص نیست.
5- تخلف 1.2 میلیارد دلاری اخیر دولت یازدهم با مجوز ستاد تدابیر انجام شده است. در حالیکه مانند ماجرای بابک زنجانی، نفت فروخته شده و این مبلغ را به دولت پرداخت نکرده است، دولت با مجوز ستاد تدابیر این رقم را به عنوان وصول شده دریافت و در واقع پول چاپ کرده تا به قول جناب غرضی (کاندیدای انتخابات گذشته) «دست دولت توی جیب مردم» بماند!
6- رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به انتقاد رسانه ها مدعی شد این موضوع امری عادی و با مجوز ستاد تدابیر است و چون پول چاپ شده آن به جیب کارمندان واریز نشده و به شرکت جی تی سی وام داده شده (برای واردات)، تاثیری بر تورم ندارد.
7- خوشحال باشیم که رانت جی تی سی پابرجاست. خوشحال باشیم که کاسبی بابکها برقرار است. خوشحال باشیم که تورم کم شده است. به این ترتیب هم چرخ زندگی مردم میچرخد و هم چرخهای دیگر!! سلامتی دولتمردان عاقل و با تدبیر صلوات
سه شنبه 14 بهمن 1393 - 19:29
ارسال پیام نقل قول تشکر گزارش



تازه سازي پاسخ ها



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش :
صفحه اصلی | انجمن | ورود | عضویت | خوراک | نقشه | تماس با ما | طراح

این قالب توسط سایت روزیکس طراحی شده است و هر گونه پاک کردن لینک طراح پیگرد قانونی دارد !